"אני יודע שאני לא ממצה את עצמי, אני יכול הרבה יותר!" היה משפט הפתיחה של מ.
"למה אתה מתכוון?"
"העבודה שלי לא מוציאה ממני אפילו קמצוץ ממה שאני יכול. אני חוזר על עצמי בלי לחשוב, בלי להתאמץ, בלי לחשוב באופו יצירתי, בלי לחדש..."
"ולמה זה מפריע לך?" הקשיתי, בעיקר לאחר ששמעתי שהוא לא משקיע מאמץ בעבודתו.
"אין לי סיפוק מהעבודה הזו ואני חולם לעבוד במשהו לגמרי אחר, מאתגר.. מקום שיזדקק ליצירתיות שבי, לחשיבה המיוחדת שאינה שבלונית. וברור לך שהמשכורת בכלל לא מספקת אותי! זה השכר שמתאים לעובד לא יצירתי כמוני!"
רבים מהפונים אלי עם תחושת חוסר הגשמה, מספרים על הקושי אם ברמה הרגשית ואם רמה הכלכלית.
אני מנסה לברר מהי המטרה לשמה הגיעו אלי כדי שנוכל לגזור ממנה את היעדים ולהכין תכנית פעולה. מסתבר שקביעת המטרה הינה משימה לא פשוטה כלל והיעדר הבהירות משפיע גם על יצירת המחוייבות שבלעדיה אין מכוונות, אין פעולה ובמילים פשוטות אין הצלחה.
שוחחתי עם מ. על מצוינות, ומה נחשב למצויינות בעיניו. מ. הגדיר אותה כמימוש היכולות שלו בדרך מיטבית. יחד הבנו כי המצויינות היא תהליך מתמשך למימוש הפוטנציאל, להבדיל מהצטיינות שהיא בולטות מעל אחרים בסביבה.
מ. בחר במצויינות האישית כמטרת על תוך ידיעה שבמשך התהליך יבחר מדי פעם מחדש מטרה בלי להיות בטוח שהיא הנכונה, ויבנה לה תכנית שלא בהכרח תביא להצלחה. מ. הבין כי בכל משך תהליך האימון יצטרך לבחון את המטרות ולגלות גמישות ולשנות אותן ואת התכניות שיכין.
אימון ביסודו הוא תהליך של שינוי להשגת יעדים ברורים בזמן מוגדר.
תהליך האימון מבוסס על הגדרת מטרות, חיזוק המחוייבות למטרה, הבניית תכנית פעולה להשגת המטרה וניהול הדרך.
תהליך קביעת המטרה למימוש עצמי מלווה בחוסר וודאות ובחינה מתמדת של מטרות, הרלוונטיות שלהן וריקוד מתמיד ביניהן. תהליך האימון בדרך למימוש הפוטנציאל הוא בהגדלת מרחב אפשרויות הבחירה, ניסוי וטעייה ובעיקר ויתור.
אותם מתוסכלים המגיעים לאימון בגלל אי הגשמה עצמית, עסוקים בקונפליקט פנימי כיון שאינם יודעים אם המטרה שאליה כיוונו תושג ומשום כך מתקשים להתחייב לעשות הכל כדי לממש אותה. לכן, הם מיואשים ומאמצים דפוס התנהגות המוותר מראש על המאמץ.
מ. לא החליף את מקום עבודתו. הוא מצא דרכים להוסיף יצירתיות וחדשנות לתפקיד אותו מילא.
התוצאה: הוא הועבר מתפקידו לתפקיד אחר, תפקיד שיש בו צורך בחשיבה מחוץ לקופסה. בשיחה עם ראש הצוות החדש הובטח לו ששכרו יעלה, כאשר ישתפר מצבה של החברה.
באימון למצויינות לאו דוקא מטרה ספציפית מושגת, אלא יש שיפור במיצוי היכולות האישיות. מה שחשוב הוא לא השגת המטרה אלא, להיות בתהליך של התקדמות. הצבת המטרה היא רק כלי להתקדמות ולא מושא להשגה. פיתוח מצויינות הינו תהליך שינוי בלתי פוסק, הדורש גמישות והחכמה היא לא לעצור ולהישאר בתנועה מתמדת.
"למה אתה מתכוון?"
"העבודה שלי לא מוציאה ממני אפילו קמצוץ ממה שאני יכול. אני חוזר על עצמי בלי לחשוב, בלי להתאמץ, בלי לחשוב באופו יצירתי, בלי לחדש..."
"ולמה זה מפריע לך?" הקשיתי, בעיקר לאחר ששמעתי שהוא לא משקיע מאמץ בעבודתו.
"אין לי סיפוק מהעבודה הזו ואני חולם לעבוד במשהו לגמרי אחר, מאתגר.. מקום שיזדקק ליצירתיות שבי, לחשיבה המיוחדת שאינה שבלונית. וברור לך שהמשכורת בכלל לא מספקת אותי! זה השכר שמתאים לעובד לא יצירתי כמוני!"
רבים מהפונים אלי עם תחושת חוסר הגשמה, מספרים על הקושי אם ברמה הרגשית ואם רמה הכלכלית.
אני מנסה לברר מהי המטרה לשמה הגיעו אלי כדי שנוכל לגזור ממנה את היעדים ולהכין תכנית פעולה. מסתבר שקביעת המטרה הינה משימה לא פשוטה כלל והיעדר הבהירות משפיע גם על יצירת המחוייבות שבלעדיה אין מכוונות, אין פעולה ובמילים פשוטות אין הצלחה.
שוחחתי עם מ. על מצוינות, ומה נחשב למצויינות בעיניו. מ. הגדיר אותה כמימוש היכולות שלו בדרך מיטבית. יחד הבנו כי המצויינות היא תהליך מתמשך למימוש הפוטנציאל, להבדיל מהצטיינות שהיא בולטות מעל אחרים בסביבה.
מ. בחר במצויינות האישית כמטרת על תוך ידיעה שבמשך התהליך יבחר מדי פעם מחדש מטרה בלי להיות בטוח שהיא הנכונה, ויבנה לה תכנית שלא בהכרח תביא להצלחה. מ. הבין כי בכל משך תהליך האימון יצטרך לבחון את המטרות ולגלות גמישות ולשנות אותן ואת התכניות שיכין.
אימון ביסודו הוא תהליך של שינוי להשגת יעדים ברורים בזמן מוגדר.
תהליך האימון מבוסס על הגדרת מטרות, חיזוק המחוייבות למטרה, הבניית תכנית פעולה להשגת המטרה וניהול הדרך.
תהליך קביעת המטרה למימוש עצמי מלווה בחוסר וודאות ובחינה מתמדת של מטרות, הרלוונטיות שלהן וריקוד מתמיד ביניהן. תהליך האימון בדרך למימוש הפוטנציאל הוא בהגדלת מרחב אפשרויות הבחירה, ניסוי וטעייה ובעיקר ויתור.
אותם מתוסכלים המגיעים לאימון בגלל אי הגשמה עצמית, עסוקים בקונפליקט פנימי כיון שאינם יודעים אם המטרה שאליה כיוונו תושג ומשום כך מתקשים להתחייב לעשות הכל כדי לממש אותה. לכן, הם מיואשים ומאמצים דפוס התנהגות המוותר מראש על המאמץ.
מ. לא החליף את מקום עבודתו. הוא מצא דרכים להוסיף יצירתיות וחדשנות לתפקיד אותו מילא.
התוצאה: הוא הועבר מתפקידו לתפקיד אחר, תפקיד שיש בו צורך בחשיבה מחוץ לקופסה. בשיחה עם ראש הצוות החדש הובטח לו ששכרו יעלה, כאשר ישתפר מצבה של החברה.
באימון למצויינות לאו דוקא מטרה ספציפית מושגת, אלא יש שיפור במיצוי היכולות האישיות. מה שחשוב הוא לא השגת המטרה אלא, להיות בתהליך של התקדמות. הצבת המטרה היא רק כלי להתקדמות ולא מושא להשגה. פיתוח מצויינות הינו תהליך שינוי בלתי פוסק, הדורש גמישות והחכמה היא לא לעצור ולהישאר בתנועה מתמדת.
מומחית בפיתוח מצויינות, מפתחת מודל האימון "להפוך את כיוון הספירלה" שהוצג בכנס שניידר מאי 2008
http://www.zipi-coach.co.il
http://www.zipi-coach.co.il